Tips για αποτελεσματική επικοινωνία
Ο τρόπος που επικοινωνούμε με τους άλλους και με τον εαυτό μας είναι καθοριστικός για την ποιότητα της ζωής μας
Έχεις βρεθεί ποτέ σε μια κατάσταση στην οποία κάτι σε ενόχλησε αλλά να μην είπες τίποτα; Μήπως έτυχε μετά, αυτή η ίδια κατάσταση να επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά μέχρι που κάποια στιγμή η ενόχληση που υπήρχε αρχικά μέσα σου να έχει γιγαντωθεί και να βγει με φωνές ή καβγάδες; Σίγουρα αυτή η επικοινωνία δεν ήταν και τόσο αποτελεσματική, έτσι δεν είναι; Μπορείς όμως να κάνεις κάτι;
Έχουν υπάρξει άλλες φορές στις οποίες με το που γίνεται κάτι να αντιδράσεις χωρίς να το πολυσκεφτείς; Μήπως λίγα δευτερόλεπτα μετά αντιλήφθηκες ότι όλο αυτό ήταν μια παρεξήγηση και ότι δεν είχες κατανοήσει το μήνυμα του άλλου; Το συναίσθημα που μένει μετά από μια τέτοια παρεξήγηση, πιστεύεις ότι είναι ωφέλιμο για τη σχέση σου με τα παιδιά σου, με το σύντροφό σου, με τους φίλους σου ή ακόμα και με τους άλλους στο γραφείο;
Σε μια επικοινωνία υπάρχουν 2 μέρη τα οποία εναλλάσσουν ρόλους και πότε ο ένας μιλάει και ο άλλος ακούει και πότε το αντίστροφο. Και οι δύο μεριές έχουν το δικό τους κόσμο, οι οποίοι είναι εντελώς διαφορετικοί, μιας και ο καθένας από εμάς είναι μοναδικός και διαφορετικός. Η διαδικασία της επικοινωνίας είναι η τέχνη του να έρθει ο ένας κόσμος κοντά στον άλλο, να τον κατανοήσει και να αναλάβουν δράση μαζί. Είναι σαν την Αγγλία και τη Γαλλία, δύο διαφορετικοί κόσμοι με θάλασσα στη μέση, και χρειάζονται έναν μηχανισμό, μια γέφυρα που να ενώσει αυτούς τους κόσμους. Αυτή η γέφυρα είναι η επικοινωνία.
Η γέφυρα χτίζεται και από τους δύο και ο καθένας φτιάχνει το δικό του μέρος, ώστε να ενωθούν στη μέση.
Tips για αποτελεσματική επικοινωνία
Ο κανόνας των 2 δευτερολέπτων
Δίνω χρόνο στον άλλο να ολοκληρώνει τη φράση του. Όσο απλό και να φαίνεται αυτό, δεν το κάνουμε. Πολύ συχνά βιαζόμαστε να απαντήσουμε στον άλλο για να του πούμε τα δικά μας, χωρίς να ακούσουμε τι πραγματικά έχει να μας πει. Αν επιτρέψω στον άλλο να μιλήσει, του δίνω την ευκαιρία να εκφράσει το συναίσθημά του με τρόπο απελευθερωτικό. Αυτή η απελευθέρωση των συναισθημάτων δημιουργεί τις συναισθηματικές βάσεις της επικοινωνίας. Για να είσαι σίγουρος ότι το κάνεις σωστά, άσε να περάσουν 2 δευτερόλεπτα αφού σταματήσει να μιλάει ο άλλος πριν μιλήσεις εσύ. Είναι ο κανόνας των 2 δευτερολέπτων.
Άνοιγμα και κλείσιμο επικοινωνίας
Δεν έχουμε πάντα διαθέσιμο χρόνο για τα πάντα. Όταν, όμως, ένα παιδί μας κλαίει και φωνάζει για κάτι που δεν είναι της ώρας τι κάνουμε; Το να επιτρέπουμε στον άλλο να μιλήσει, είναι δώρο για τον άλλο και θεραπεία πολλές φορές. Αυτό είναι άνοιγμα επικοινωνίας και διατηρούμε τη γέφυρά μας στη θέση της. Όταν χρειάζεται να την κλείσουμε όμως, πρέπει πρώτα να βεβαιωθούμε ότι δεν έχουμε κλείσει μαζί και τις συναισθηματικές βάσεις. Αυτό μπορούμε να το καταφέρνουμε αν δείξουμε στον άλλο ότι αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντικό είναι για εκείνον αυτά που μας λέει, και αν ορίσουμε το πότε θα το συζητήσουμε. Δοκίμασε αυτό «Αντιλαμβάνομαι πόσο σημαντικό είναι για σένα “αυτό”. Θέλω πολύ να μου μιλήσεις για όση ώρα χρειάζεται γι αυτό. Είναι καλή ώρα για σένα το μεσημέρι πριν το φαγητό; Τότε θα έχω όσο χρόνο χρειάζεσαι». Για να διατηρηθεί όμως η γέφυρα πρέπει να ανοίξεις πάλι την επικοινωνία την ημέρα και την ώρα που εσύ όρισες…!
Η πρότασή μας:
Περισσότερο υλικό με τεχνικές επικοινωνίας ώστε να δίνουμε το μήνυμα που πραγματικά θέλουμε και με τρόπο που να μπορεί ο άλλος να κατανοήσει, ώστε να να αισθανόμαστε ωραία και να φέρνουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε, θα βρείτε στο πρόγραμμα Create: επικοινωνία, #workshop #σχέσεις